Vem och var är hon?!

En äldre dam kom fram till mig en dag och sa ''Jag tycker du ser jätte söt ut, men du kommer aldrig bli en riktig kvinna'', jag tackade för komplimangen och sedan gick vi åt skillda håll.

Detta skapade genast en diskussion i mitt huvud, vad är en ''riktig'' kvinna och innebär det att jag är mindre kvinna bara för att jag föddes med ett kön som inte kan känneteckna som mitt eget?! I sånnafall, innebär det att annorektiker och överviktiga kvinnor är mindre kvinnor eller att homosexuella/bisexuella kvinnor är mindre kvinnor bara för att dom föredrar kvinnor?! Vad är egentligen en riktig kvinna och finns hon?!

Jag kan bara svara för min del, men jag anser att kvinnor finns i alla möjliga former. Bara för att en kvinna väljer att vara chef för ett stort företag, behöver det inte betyda att en annan kvinna vill det. Jag anser att jag är minst lika mycket kvinna som vem som helst, men ska vi utgå från barbie modellen som småbarn präglas på är det inte bara jag som inte platsar i den typiska kvinnan!