Dagens fråga!

Hej Molly, hur kommer det sig att du har iller? jag har hört att dom är väldigt farliga är det sant?


Hej! Det är en mycket bra fråga, redan som liten var jag speciell och hatade att låna barnböcker, vilket resulterade till att jag endast lånade fakta böcker om djur, haha! Jag lånade alla böcker om fanns, kaniner, marsvin, hamster, möss, gerbiler, degus, chinchilla, afrikanspygmeigelkott, undelater, papegojor etc. Men vid 12 års ålder hade jag läst alla djurböcker som fanns på biblioteket, men tänkte ändå gå ner för att se om dom hade fått in några ny och där stod den ''Iller hemma''. Jag blev såld direkt och viste vid första ögonkastet att detta är djuret för mig. Jag frågade mina föräldrar om jag skulle kunna få en iller och till svar fick jag att den dagen jag flyttar hemifrån, den dagen skulle jag få skaffa mig min första iller. I dags läget förstod jag att det där var bara något dom sa ihop om att jag skulle glömma bort det, haha! Åren gick, jag skulle börja gymnasiumet och fick höra att dom skulle skaffa illrar på skolan, mitt gymnasiumval var solklart! Jag började där, jag var ständigt hos illrarna, vid utfodringen ville jag alltid utfodra dom och min kärlek för illrar bara växte. Dagen med stod D hade kommit och jag skulle få en egen lägenhet, jag komihåg vad Mamma & Pappa hade sagt ''Dagen då du flyttade hemfrån, då får du skaffa iller''. Samma kväll då vi flyttade upp alla saker hade jag pratat med en tjej från skåne som skulle sälja sin iller och jag hade jobbat extra en helg hos en hunduppfödare för att ha råd att köpa honom. Jag vist att mina föräldrar inte skulle ge mig pengar till en och därför fick jag gå bakom ryggenpå dom. Dagen därpå åkte jag och Nettan ner till Göteborg och där hämtade jag min första iller Carnivor. Sedan dess har jag inte kunnat låta bli att ha dessa underbara djur :)

Att iller kan vara aggressiva det stämmer, men det är som vilket djur som helst. Får dom fel uppfostran kan vilket djur som helst bli aggressivt och det gäller även iller! En iller är 25% katt och 75% hund. Den har kattens personlighet, men kräver en amstaffs uppfostran för att kunna bli ett trevligt sällskapsdjur och det är det många glömmer bort....... Människor som har träffat på mina illrar har snabbt ändrat uppfattning och insett att dom är väldigt trevliga små varelser. Däremot ska dom aldrig lämnas ensam ihop med barn eller andra djur, vilket gäller alla djur! Djur som beter sig illa visar att ägaren brustit i sin roll som djurägare, alltså inte lämplig att ha djur!


Grundregel som djurägare ''Det är aldrig djurets fel''