Den dolda sanningen!

Något som ständigt är uppe på tal är djurhållningen här i Sverige och att vi har betydligt bättre hållning än många andra länder, vilket är sant. Men frågan är hur bra är den egenligen?! Dagens inlägg kommer jag kritisera grishållning pga att den är rent utav USEL, jag avskyr den och hoppas reglerna blir betydligt hårdare än vad dom redan är och jag ska berätta varför!


* När en gris ska grisa/föda ska hon normalt sätt gå 400 m för att hämta sitt bo-matrial Men här i Sverige omvandlas dom 400 m till 15 - 30 till sin box... Jag förstår att det är omöjligt att ge grisen det där och ändå försöker göra så gott man kan.

* Vissa grisningsboxar är så pass små att suggan kan råka lägga sig på någon av sina små kultingar

* För en gris är bökning ett beteende den måste få utföra och vissa gårdar ger enbart spån och hoppar halmen där den lille grisen får utlopp för sitt beteende inför en grisning.

* Gårdar som ej har krav låter sina djur gå inne 24/7 fram till slakt vilket är helt sjukt i mina ögon! Om vi vänder om perspektivet tror jag ingen av oss skulle vilja vistas inne med 7 - 10 personer i en lägenhet på 77 kvadratmeter eller?!

* Visste ni att det finns utrustning för små grisar som låser fast den lille när han nått en viss ålder då han ska genomgå en kastrering UTAN bedövning.... Varför, jo för veterinär är på tok för dyrt att ta in. Djurplågeri om ni frågar mig!

* I vissa anläggningar då stimulansen blir för låg och utrymmena är för trånga biter djuren av varandras svansar och även kan ge sig på öronen.

* Sist men inte minst, visste ni att grisen klassas till världens 4 intelligentaste djur och ändå hålls på det här sättet.


Detta har jag funderat mycket kring och därför bestämt mig att sluta äta griskött som inte är ekologiskt fram taget. Jag vill äta med gott samvete och inte vara medveten ständigt över hur denna lilla korv kom till eller julskinka. Sveriges bönder har det tufft, men hur är det då inte för dom små grisarna?! 2015 ska jag kämpa för en bättre grisproduktion och blir jag serverad ej kravmärkt kan jag äta sallad eller en skål md flingor. Jag är trött på att höra kommersiella grisbönder som säger att deras djur mår bra, skit snack!