Behöver din hjälp!

Som några av er vet om är jag laktosintolerant, men nu när jag tagit bort soyamjölken börjarvanlig mjölk gå bra, skumtva?! Tycker faktiskt komjölk är gott och det blir mer smak med mejoriprodukter om jag ska vara ritkgitärlig... Enda problemet är att djuren råkar illa =/ Därför ska jag nu ha som nyårs löfte att äta vegetariskt och veganskt! Att leva som en vegan vet jag inte om det kommer gå eftersom vissa saker i jag testar kommer från kina vilket gör det svårt makeup mässigt, hoppas ni förstår!

Men min tanke är att jag ska äta vegaskt och tror det inte kommer bli jätte svårt. Mina stora hot är fisk och skaldjur osm jag ÄLSKAR!!! Men när man ser sig omkring och vet hur djure kokas till döds kanske inte är värt det?! =/ Därför ber jag er, ge mig alla tips i världen på bra veganska maträtter och tips på hur jag ska kunna hålla mikg från kött och mejeriprodukter, vore väldigttacksam! <3