Sanningen om Höglandet Städ

Detta inlägg som jag skriver nu är något jag funderat väldigt mycket över att publicera... Men jag vill faktiskt att människor ska förstå vad osm försegår bakom detta så kallade "företag". Under sommaren 2016 bestämde jag mig för att lämna Skaraborg och flytta ner till småland. Ni sm följt bloggen vet om varför och hur det gick sen. Men en väldigt stor anlending till att det blev osm det blev var pga detta...

Jag sökte nytt jobb då mitt dåvarande jobb skulle läggas ner och visste knappt vad jag ville jobba som eller med. Efter lite funderande började tanken snurra kring städning och så blev det. Jag sökte jobb på Höglandet Städ där dom berättade om företaget och dom som jobbade där. Jag hade varit på en annan intevju i Jönköping någon dag innan. Men jag fick ett dåligt intryck redan vid start då lokalen luktade rök och han som ägde företaget lät lagom intresserad över det han pysslade med.

Efter skrivit på papper med höglandet städ och jobbar där i ca 1 månad insåg jag ganska snart att detta företag funkade riktgit skevt. Alla deras anställda hade kontrakt på 75%. Absolut inget fel i detta då jag var provanställd. Men efter jag fått höra av anställda som jobbat där i 2-5 år att dom gick än idag gick på tillsvidarekontrakt insåg jag att detta var långt från okej.

Under min intevju berättade jag att jag sökte heltid tjänst och påpekade detta under 1 års tid. Allt jag fick till svar att "det ska vi säkert kunna ordna". Anledning till att dem gör detta och inte fulltids anställer folk är pga att dom behöver reserver OM någon blir sjuk... Jag kunde få samtal under flera dagar i sträck om jag kunde jobba extra. I början sa jag ja. Men desto mer dom höll på tröttnade jag och sa nej. Jag tryckte ihop alla dom kunder jag hade. Detta gjorde att jag blev ledig under måndagar och var annan fredag och tisdag.

Detta var inte uppskattat av dom som styrde oss och mitt svar tillbaka var följande. "Jag tänker inte åka och städa 1 hus på 2 timmar och sedan åka hem igen". En "vanlig lön" jag fick ut av detta företag i 6 månader tid låg på 5000 - 7000 efter skatt... Detta gjorde att jag och mitt x kom ihop oss vem som skulle betala vad. Jag frågadesäkert varje månad om att gå upp i tid och fick alltid samma svar "vi ska kolla på detta". Han valde tillslut att gå sin väg och helt plötsligt fick jag stå där med en lägenhet helt ensam. Då jag berättade min situation för dem höjde dom min lön till 9000 - 10 000 efter skatt.... WOW!

Utöver deras pisslön vi fick- Behövde vi även köra runt i våra egna bilar. Vi fick en mil ersättning på 15-18 kr milen.MEN detta täcker inte förslitning på våra bilar och ställde vi oss fel och fick böter kan ni gissa vem som fick pröjsa dem. Nämligen dom anställda. Toppen på allt ihop är oavsett om du körde 15-30 kan du glöma reseersättning. Allt under 60 min åker du gratis...

I samband detta företag växte köpte dem  upp ett annat företag (Mopex) höjde dem privat kundernas städ. Deras anledning var följande att dom skulle ge bättre arbetsvillkor för alla deras anställda. Att jag fick veta detta var pga en privatkund. Det konstigaste av allt. Ingen av oss anställda visste INGET om detta.

Ett väldigt tydligt minne jag har vär när jag kom in till kontoret i Nässjö för att hämta matrial för något. Då jag såg att cheferna och kontorpersonalen satt och diskuterade Gucci & Prada skor...

Under Juli månad sökte jag ledigt och fick godkänt och fick ut en ordentlig lön på 14 000 - 15 000 efter skatt. Detta var det högsta jag fick ut. MEN  i samma veva som min semester gick igenom tog dom bort kunder igen och jag insåg ganska snart att min lön skulle gå tillbaka till 9000 - 10 000 kr igen... Jag sa upp mig på en gång! Det bästa av allt var att jag hade fåttmin semester beviljad vilket gjorde att dom inte kunde hålla mig kvar.

Vad har jag lärt mig av dett? Att alltid tala klarspråk och gå rätt på när det kommer till anställningar. Jag förstår att folk vill ha städhjälp. Men till villketpris? Många av mina kunder jag hade berättade jag om varförj ag slutade och vissa brydde sig mer än andra.

Men vill du har en städerska som kör med sin egna bil, får piss lön och ska stå som jour 24/7 under semester som helger. ABSOLUT då är Höglandets Städ det ultimata städföretaget för dig. Ingen trivs och mer eller mindre alla anställda ser ingen lång framtid där. Men vad gör det då detta ändå aldrig kommer erkännas av företaget.



Bildresultat för städ
Kategori: Allmänt
Taggar: AB Eksjö Höglandet Jönköping Nässjö byggstäd falköping flyttstäd företag höglandet städ mopex privat städ vetlanda